본문 바로가기
영어교육/최.영.수. 영어교육 솔루션 프로젝트

최.영.수 팟캐스트 2021. 11. 03/10 분 - The Influence of Text Difficulty and Reading Ability on Korean EFL Reader's Summary Writing

by 매드포지 2021. 11. 3.
728x90
반응형

www.podbbang.com/ch/1777152

 

최.영.수.: 최신 연구로 살펴보는 영어교육과 수업

연구없이는 좋은 수업을 만들 수 없다. 최신 영어교육 연구와 수업의 이슈를 살펴보는 최.영.수.입니다. 시즌 2로 돌아왔습니다. 시즌 1을 바탕으로 조금 더 알차게 논문을 리뷰하고 적용하는 방

www.podbbang.com

audioclip.naver.com/channels/5708

 

최영수: 최신 연구로 살펴보는 영어수업 솔루션 (by 최.영.수)

연구없이는 좋은 수업을 만들 수 없다. 최신 영어교육 연구와 수업의 이슈를 살펴보는 최영수입니다. 영어교육 전공자 3명이 사이틀의 주제에 맞는 논문을 분석하고, 논문 내용을 수업과 학교에

audioclip.naver.com

본 포스팅은 11월 3/10일에 나갈 팟캐스트의 논문 요약본으로 사용될 예정입니다.


The Influence of Text Difficulty and Reading Ability on Korean EFL Reader's Summary Writing 

Author: Soojin Ahn

 

 

(1) 연구 배경

Despite the pedagogical implications of English summary writing and its challenge to EFL students, only a limited number of empirical studies have been done in the field of second language (L2) learning.

Kirkland and Saunders (1991) suggested students’ summary writing is influenced by both external factors such as task loading or text complexity and internal factors such as an individual’s language and academic ability, or cognitive and affective domains.

The purpose of this study, therefore, was to examine whether the summary skills of Korean EFL university students vary depending on English reading comprehension ability and text difficulty.

 

(2) 연구 문제

1) Does text difficulty influence Korean EFL university freshmen’ summary writing in terms of content idea units, accuracy, paraphrase and integration, and intrusion?

2) Do Korean EFL university freshmen with different reading comprehension ability differently summarize the source text in terms of content idea units, accuracy, paraphrase and integration, and intrusion?

 

(3) 연구 방법

a. Participants

44명의 한국 대학 신입생

 

b. 연구 도구

Reading Comprehension Test - TOEIC 100 문제 (Reading Part)
G1 (290보다 높은 점수) 21명
G2 (290보다 낮은 점수) 23명

Expository English Text 2개를 읽고 200자 분량의 2개 Summary 숙제

 

 

(4) 연구 결과

 

(1) The more proficient readers include more main ideas in their summaries of both texts than the less proficient readers.

(2) The more proficient readers were more skillful at integrating the ideas of the original text and reproducing them in their own words than the less proficient readers who were dependent more on copying the text and poorly integrated the ideas.

(3) How much accurate or inaccurate information the writer included in the summary was decided by the text difficulty.

 

 

최.영.수.에서 다뤄볼 내용

연구

1. 연구적으로 writing의 경우 시간을 변수로 생각하는 경우가 많은데 이 연구에서는 시간의 변수를 너무 개인마다 다르게 가져가서 결과가 단조롭게 나오지 않았을까?

2. Main idea의 유기성을 통한 Intrution + Level framework 다른 방법은 없을까?

3. 설명문이 아닌 Genre에 대한 변수도 있을까?

4. 학생들의 실력을 TOEIC의 RC로 나누는 것은?

5. 학생들이 읽은 Expository 수준(Text difficulty)이 괜찮았던 걸까?

 

수업

1. Main idea와의 유기성을 어떻게 가르칠 수 있을까? Reading 수업에서 얼마나 논리적인 글인가, 유기적으로 글이 연결되었냐라는 organization을 가르치기는 어렵지 않을까?

2. 수능의 대부분의 지문들이 이 Main idea와 detail을 찾는 것인데 왜 한국 학생들은 유독 이 Main idea를 잘 찾지 못할까?

3. 쓰기 활동의 Rubric을 만들 수 있는 기준을 제시해 준 것이 아닐까?

4. Summary를 하는 수업을 해야 하는 이유? Summary 이후에 활동은 어떤 것이 좋을까?


 

저희가 이해하고 있는 논문을 포스팅으로 남깁니다.
만일 오타나 표현 실수, 분석 실수 등을 댓글로 남겨주세요.
감사합니다

 

728x90
반응형

댓글