본문 바로가기
영어교육/최.영.수. 영어교육 솔루션 프로젝트

최.영.수 팟캐스트 2022. 05. 04/11 - Explicit Knowledge of English Grammar and Sentence Writing with Implicit Knowledge by Korean Students

by 매드포지 2022. 5. 3.
728x90
반응형

www.podbbang.com/ch/1777152

 

최.영.수.: 최신 연구로 살펴보는 영어교육과 수업

연구없이는 좋은 수업을 만들 수 없다. 최신 영어교육 연구와 수업의 이슈를 살펴보는 최.영.수.입니다. 시즌 2로 돌아왔습니다. 시즌 1을 바탕으로 조금 더 알차게 논문을 리뷰하고 적용하는 방

www.podbbang.com

audioclip.naver.com/channels/5708

 

최영수: 최신 연구로 살펴보는 영어수업 솔루션 (by 최.영.수)

연구없이는 좋은 수업을 만들 수 없다. 최신 영어교육 연구와 수업의 이슈를 살펴보는 최영수입니다. 영어교육 전공자 3명이 사이틀의 주제에 맞는 논문을 분석하고, 논문 내용을 수업과 학교에

audioclip.naver.com

본 포스팅은 2022년 05월 04/11일에 나갈 팟캐스트의 논문 요약본으로 사용될 예정입니다.


Explicit Knowledge of English Grammar and Sentence Writing with Implicit Knowledge by Korean Students

Author: HyunSook Ko

 

 

(1) 연구 배경

- Language acquisition can be understood as the result of a development process from explicit to implicit knowledge.

- Following these discussions on automatization, the question on the acquisition of grammatical features can be reformulated as follows: With which grammatical features learners have difficulty in expressing their thought in English in terms of explicit knowledge and implicit knowledge.

(2) 연구 문제

1) What knowledge or activities do Korean college students need to accelerate their English acquisition of those grammatical features?

2) For which grammatical features do Korean learners demonstrate significant differences between the SC test and the MLK test?

 

(3) 연구 방법

a. 연구 참여자

- 14명 (1학기), 15명 (2학기)
- Intermediate English learners

 

b. 데이터 수집

1) SC Test (Sentence Compeletion Test), 25 mins - Implicit Knoweldge 
- 42 incomplete sentence with two blanks per sentence
- Among 42 sentences, 30 sentences included target items

2) MLK Test (Metalingustic Knowledge Test), 20 mins - Explicit Knoweldge
- 21 Testing items and 1 sample itme
- Among the 20 sentences, time prepositions (since/for), comparative adjectives (-er/more), participial constructions (-ing/-ed), quantity adjectives (many/much), and modal verbs (do/must) were presented in two independent sentences with blanks for one of two forms.

 

c. 데이터 분석

- A response in the blank of the SC test was judged comprehensible and secondly, the target grammatical feature was correctly used.

- The maximum score of MLK test for a grammatical feature was two or four: each correct rewriting scored one and each correct explanation of the reason for rewriting or a grammatical rule also scored one, except for five grammatical features with two different forms 

반응형

(4) 연구 결과

 

 

Korean participants showed statistically significant gaps for these grammatical features between implicit and explicit knowledge in English. More specifically, they revealed significantly lower competence in English sentence writing, which requires using their implicit knowledge, but higher competence in terms of explicit metalinguistic knowledge. 


최. 영. 수. 에서 다뤄볼 내용

연구

- 실험 연구에서 Intruments에 대한 설명은?

- Data Collection의 설명은?

- Data 분석에 대한 설명은?

수업

- 실험 자체를 수업에서 학생들의 Grammar knowledge 측정으로 (재정의 필요)

- 학생들이 부족한 부분이라고 특정 Grammar의 Instruction을 강화하는 것이 도움이 될까?

- 교육과정과 평가적인 요소 변경

 


저희가 이해하고 있는 논문을 포스팅으로 남깁니다.
만일 오타나 표현 실수, 분석 실수 등을 댓글로 남겨주세요.
감사합니다

 

728x90
반응형

댓글